Kategorie: Přírodní lékárna

Vitamín C

Vitamín CLiposomální, přírodní nebo syntetická forma vitamínu C?

Vitamin C je pro zachování zdraví nezbytný antioxidant. Jen ho musí být v našem organismu správné množství. A právě splnění této podmínky věci trochu komplikuje.
Na rozdíl od zvířat, která ze své přirozené potravy dokáží vytáhnout tolik vitaminu C, kolik aktuálně pro svou celkovou fyzickou prosperitu potřebují, člověk tohle „neumí".


Co "umí" vitamín C?
- Zvyšuje odolnost vůči stresu a syndromu vyhoření, účinně zabraňuje propuknutí demence a depresí.
- Zabraňuje vzniku kardiovaskulárních funkčních poruch, představuje obranu proti ateroskleróze, udržuje ve správných mezích krevní tlak, podporuje zpevňování cévních stěn.
- Udržuje na patřičné úrovni fungování imunitního systému, na základě protizánětlivého a protiinfekčního působení zvyšuje odolnost vůči bakteriálním a virovým infekcím.
- Podporuje růst tkání a hojení a zabraňuje vzniku osteoporózy, neboť umožňuje syntézu kolagenu, je nezbytný pro funkci a tvorbu elastinu a kostní matrix, podporuje stavbu pokožky, kostí a zubů.
- Má zásadní vliv na buněčný metabolismus, zbavuje tělo škodlivin. Díky své duální funkci chrání zdravé buňky před oxidativním stresem a vůči nádorovým vykazuje selektivní cytotoxický efekt.
- Výrazně se podílí na jaterním metabolismu, jako nezbytná součást metabolismu železa se podílí na krvetvorbě, pomáhá předcházet vzniku očních chorob spojených se stárnutím.

Formy vitamínu C:
Syntetická:
Obvykle vyráběné syntetické formy vitaminu C mají vstřebatelnost více než směšnou i vzhledem k nízké DDD (doporučená denní dávka) a to 16%. Výrazný rozdíl ve vstřebatelnosti není ani u variant postupně se uvolňujících (vitamin C retard), i když je nám množství tohoto vitaminu dávkováno v několika krocích. O dost lepší je vstřebatelnost syntetické kyseliny askorbové s bioflavonoidy (o 35% více).
Liposomální:
Většina synteticky vyráběného vitamínu C se ani do střev nedostane, protože je ještě předtím natrávena žaludečními šťávami. Tak se nám přes střevní stěny do krevního oběhu dostane jen minimální množství daného vitaminu. Ovšem vitamín C v liposomální podobě je obalen v liposomech, fosfolipidech a ty jej nejen ochrání před vlivem žaludečních šťáv, ale díky schopnosti fosfolipidů se vitamín C dostane velmi rychle do krevního řečiště, kde vykoná svou práci. Je tedy maximálně využit.   
Přírodní:
Je samozřejmě nejpřirozenější forma.
Ale pozor! Při tepelném zpracování potravin dochází k úbytku vitamínu C (včetně ohřevu v mikrovlnné troubě). Zpracováním se snižuje obsah vitamínu cca o 10% za každých 5 minut vaření, sušením až 50 %, šetrnější je dušení v páře. Velké ztráty způsobuje tepelná konzervace a blanšírování. Vitamín C se rozkládá oxidací a to rychleji při větší teplotě. Za pokojové teploty se ztrácí zhruba během měsíce (včetně džusů).

Obsah "céčka" v potravinách:
Acerola                           1 677
Rakytník                           695
Baobab                             400
Zelená chilli paprička          239
Kvajáva                             228
Černý rybíz                        200
Červená paprika                190
Červená chilli paprička        144
Petržel                              130
Kiwi                                   90
Brokolice                           90
Červený rybíz                     80
Růžičková kapusta             80
Goji                                  73
Liči                                   70
Kaki                                 66
Pomelo                             61
Bez                                  60
Papája                             60
Jahody                             60
Pomeranč                         53
Citrón                              53
Ananas                            48
Květák                             48
Meloun (Cantaloupe)         40
Česnek                            31
Grapefruit                         30
Maliny                              30
Mandarinky                       30
Špenát                             30
Zelí                                  30
Ostružiny                          21
Brambory                          20
Rajčata                             14
Borůvky                            10
Švestky                            10
Meloun vodní                    10
Banány                              9
Cibule                                7
Mrkev                                6
Jablko                               6
Červená řepa                     5

Menu

Anketa