< návrat zpět

Osteoporóza

...Užívání kortikoidů, ale i samotná RA zapříčiňuje, že skoro každý revmatik či revmatička trpí osteoporózou. 

Tedy stručná charakteristika: 


Osteoporóza je onemocnění kostní tkáně, které vede ke zvýšené křehkosti kostí. V důsledku tohoto jevu dochází u lidí trpících tímto onemocněním k četnějším zlomeninám. Slovníky a lexikony uvádějí osteoporózu jako takzvané „řídnutí kostí". Nemoc se častěji vyskytuje u žen ve vyšším věku. Název vychází ze dvou řeckých slov (osteo – kost, poros – otvor). Stav je nejčastěji způsoben nedostatkem vápníku v těle a zvýšeným odbouráváním kostní tkáně při nedostatku fyzické zátěže. 


Choroba souvisí se životním stylem a s věkem, ale může být také následkem dlouhodobé nehybnosti, léčby kortikoidy nebo některých vzácnějších metabolických chorob. Projevuje se bolestmi a představuje vyšší riziko zlomenin. 


Důležitá je prevence, tedy snaha zabránit rozvoji nemoci. Dobrou ochranu před osteoporózou skýtá dostatečný příjem vápníku v potravě či častý aktivní pohyb. U žen může pomoci podávání pohlavních hormonů, a to zejména po předčasném přechodu. Léčba osteoporózy je dlouhodobá a spíše působí jen zastavení dalšího rozvoje onemocnění. 


Mikroskopický obraz osteoporotické („prořídlé“) kosti se dá připodobnit jeskynnímu systému s rozsáhlejšími dutinami a méně stabilními vnitřními opěrnými strukturami, které si můžeme představit jako krápníky). Se slábnoucími „krápníky“ a zvětšujícími se dutinami se zvyšuje riziko vzniku zlomenin. 


Pro vstřebávání vápníku ve střevech je velmi důležitý vitamin D (přesněji jeho forma D3 - cholekalciferol) 

Doporučená denní dávka vápníku je 1 200mg





Příklady potravin, které obsahují hodně vápníku (ve 100g potraviny): 


- zmrzlina mléčná - bohužel :) jen 57mg 

- šlehačka 33%, pór, rozinky, špenát - 80mg

- petržel - 89mg

- tvaroh měkký netučný - 101mg

- brokolice, čokoláda mléčná - 105mg

- mléko polotučné 2% - 112mg

- kefír - 120mg

- kakao prášek - 136mg

- sýr Hermelín - 157mg

- ořechy para - 170mg

- jogurt bílý - 180mg

- čokoláda bílá - 187mg

- fíky sušené - 193mg

- květák - 205mg

- mandle jádra - 240mg

- sýr Lučina - 285mg

- sardinky v oleji - 354mg

- tvaroh měkký tučný - 366mg

- sýr tavený - 420mg

- sýr Niva - 634mg

- semena sezamu - 670mg

- sýr Eidam 30% - 690mg

- sýr Ementál - 887mg

- mák - 1400mg


A k tomu samozřejmě:

- nekouřit

- jíst hodně vitamínu C, D a K

- lehká pohybová aktivita

- nepít alkohol

- dostatek bílkovin

- tablety vápníku - občas nedělají dobře na žaludek, ale trh nabízí dostatek alternativ, proto je dobré obrátit se na lékaře, aby doporučil jiný preparát. A nebo oslovit svého lékárníka, má z toho dobrý kšeft, tak by se měl snažit přijít pacientovi s doporučením!! Nehledě na to, že lékaři nemají mnohdy v ordinaci dostatek času...

- a samozřejmě léky jako jsou alendronate, bonalen, fosamax, bonvia a jiné

- chodit pravidelně na denzinometrii

 

Komentáře rss

Přidat komentář >

Nebyly přidány žádné komentáře.

Menu

Anketa

Cvičím:
Počet hlasů: 74