Kategorie: Novinky

Kdy se slunit a získat tak vitamin D?

Kdy se slunit a získat tak vitamin D?Nejlepším zdrojem vitaminu D je sluníčko a jeho UVB záření. Tyto paprsky dopadají na zem pouze v určitou denní dobu. Kdy tedy lze Déčko nachytat a proč je pro revmatiky vůbec jeho dostatečný příjem důležitý?

Nejprve si uveďme v krátkosti pár důležitých informací o vitamínu D a revmatoidní artritidě:


- slouží jako prevence mnoha onemocnění, mezi nimiž je i RA
- podporuje správnou funkci imunitního systému, např. cestou potlačení produkce prozánětlivých cytokinů
- většina revmatiků má nízkou hodnotu vitaminu D
- populace ve střední Evropě se dlouhodobě potýká s nedostatkem vitamínu D
- vitamin D ovlivňuje vstřebávání vápníku ve střevě. Pokud je ho málo, je málo i vápníku. Tělo si okamžitě pomáhá tím, že začne vyplavovat vápník z kostí
- výši vitaminu D v našem tělě zjistíme krevním odběrem
- revmatolog by Vám měl pravidelně hlídat jeho hladinu, ptejte se, jak jste na tom
-  chcete-li si nachytat Déčko ze slunce, nemažte se opalovacím krémem
- Déčko, tedy UVB záření neprojde přes sklo

Kdy chodit na slunce?
Nejlepší doba k pobytu na slunci za účelem tvorby vitaminu D je kolem astronomického poledne.
Sluneční paprsky musí dopadat pod správným úhlem, stín stojícího člověka nesmí být delší nežli jeho výška. Pokud je stín delší, paprsky dopadají k zemi pod nízkým úhlem a ta část záření, která v kůži vytváří vitamin D, což je UVB, se odráží od ozonové vrstvy atmosféry a k zemi neproniká. Např. koncem srpna tedy nachytáme vitamin D již jenom chvíli kolem 13 hodiny.

Na jak dlouho?
Důvodem je to, že zatímco UVA paprsky atmosférou procházejí víceméně konstantně v průběhu celého dne, UVB paprsků, tvořících v tělě vit. D, je ráno a večer málo a intenzita UVB záření je nejvyšší právě v poledne. Střed dne (zhruba od 10:00 do 14:00) je tedy pro tvorbu vitaminu D nejlepší. Během této doby bude také stačit mnohem kratší pobyt na slunci než jindy během dne, což je pro kůži bezpečnější. Co se týče délky expozice, budete potřebovat strávit na slunci takovou dobu, aby vaše kůže získala jemně narůžovělý nádech. U osob s velmi světlou kůží to může být jen několik minut. Jakmile dosáhnete tohoto bodu, nebude už vaše tělo vyrábět žádný další vitamin D. Delší pobývání na slunci by jen vedlo k poškození vaší kůže. Většina lidí se světlou pokožkou vyrobí toto maximum vitaminu D během pouhých 10-20 minut; čím tmavší kůže, tím delší doba na slunci. Ze zdravotního hlediska nemá valného smyslu vystavovat pokožku slunečnímu záření,  když je slunce níže než 50° nad obzorem, protože nebudete získávat cenné UVB paprsky, ale zato na vás bude působit nebezpečnější a potenciálně smrtící UVA záření.


Jak dlouho trvá vitaminu D proniknout do kůže a dostat se do krve?
Nové vědecké důkazy ukazují, že než se vstřebá většina vitaminu D, který vznikl vystavením vaší pokožky slunci, uplyne až 48 hodin!
Pokud se tedy vysprchujete s použitím mýdla, prostě smyjete většinu vitaminu D3, který vaše pokožka vyrobila, a snížíte si přínos pobytu na slunci. Chcete-li optimalizovat vstřebávání vitaminu D, umyjte se mýdlem až dva dny po vystavení pokožky slunci.

Komentáře rss

Přidat komentář >

Nebyly přidány žádné komentáře.

Menu

Anketa

Cvičím:
Počet hlasů: 77